De Duivels/Les Diables
Aan het begin van de 17de eeuw wordt het Franse provinciestadje Loudun opgeschrikt door een golf van hysterie; de non Jeanne des Anges wordt beschuldigd van duivelse bezetenheid.
De lokale autoriteiten vrezen voor een demon die ‘s nachts, met obscene motieven, het klooster onveilig maakt. Al snel krijgt men de progressieve en seksueel promiscue priester Urbain Grandier in het vizier. Met de aanklacht begint één van de meest beruchte heksenprocessen uit de geschiedenis. Loudun wordt omgetoverd tot een groots politiek theater, en zowel de nonnen als Grandier worden acteurs in een juridisch spektakel dat zich buigt over gloednieuwe maatschappelijke vragen. Is de bezetenheid van de zusters werkelijk een bovennatuurlijke interventie van het kwaad,
of is het een collectieve aanklacht tegen hun eeuwenlange (seksuele) onderdrukking? Is Grandier schuldig, of slechts de zondebok van een snel veranderende wereld?
Net in deze tijd van grootse verandering — van wetenschappelijke revolutie, ontluikend verlichtingsdenken, groeiend atheïsme en feministische emancipatie — doemen de vergeten duivels weer op, sterker, machtiger én conservatiever dan ooit.
PERS
“Nonnen die als sekswerker de kost verdienen of zich via een duivelse massahysterie onttrekken aan de macht van de kerk? Theatergezelschappen tonen dat er meer girlpower in de donkere middeleeuwen zit dan gedacht.”
- De Standaard
“Krapp legt slim de link tussen het goed gedocumenteerde schijnproces van eeuwen geleden, en de gevallen van paranoia, complotdenken, religieuze retoriek, politieke framing en publieke processen waar we vandaag nog altijd mee geconfronteerd worden.”
- Bruzz
“In De duivels is Krapp zuiniger. Geen bombardement van ontregelende beelden meer, wel een hevige vertelling, behoorlijk on speed maar met retorische rustpunten. Hier maken de figuren meteen duidelijk dat het vooral om een machtsspel gaat, en de tactieken waarmee dit spel wordt gespeeld zijn eigenlijk geheel transparant. De theatrale uitvergroting, de barokke overvloed laat zich hier zien in de opnieuw erg fysieke speelstijl van de figuren, een heftigheid die er telkens wel ‘dramaturgisch verantwoord’ uitziet.” - Etcetera
TRAILER
CREDITS
concept Mats Vandroogenbroeck, Nona Demey Gallagher, Timo Sterckx (Krapp) spel Mats Vandroogenbroeck, Timo Sterckx, Fleur Perneel, Bastiaan Vandendriessche, Maria Zandvliet, Fiene Zasada tekst Mats Vandroogenbroeck regie Nona Demey Gallagher dramaturgie Dina Dooreman kostuums Eleni Ellada Damianou schildering Emiel Vandekerckhove begeleiding Valentijn Dhaenens lichtontwerp & -techniek Dimi Stuyven geluidsontwerp & -techniek Bram Moriau technische productie & toneelmeester Lieven Symaeys boventiteling Inge Floré vertaling Trevor Perri, Anne Vanderschueren productieleiding Catherine Vervaecke affichebeeld Anton Claeys spreiding Saskia Liénard productie Krapp & KVS coproductie Perpodium, Reiefestival met de steun van De Grote Post, de Belgische Federale Overheid via Cronos Invest
SPEELLIJST
27.04.2023 KVS, Brussel 20u30
28.04.2023 KVS, Brussel 20u30
02.05.2023 KVS, Brussel 14u00
04.05.2023 KVS, Brussel 20u30
05.05.2023 KVS, Brussel 20u30
10.05.2023 CAMPO, Gent 20u30
11.05.2023 CAMPO, Gent 20u30
12.05.2023 CAMPO, Gent 20u30
18.08.2023 Reiefestival, 21u30
Brugge
19.08.2023 Reiefestival, 21u30
Brugge
20.08.2023 Reiefestival, 21u30
Brugge
03.10.2023 KVS, Brussel 19u00
05.10.2023 KVS, Brussel 14u00
06.10.2023 KVS, Brussel 20u30
20.12.2023 corso,Berchem 20u30
Berchem
11.01.2024 De Spil, 20u30
Roeselare
13.01.2024 CC Ter Vesten, 20u00
Beveren
19.01.2024 CC De Steiger, 20u15
Menen
08.02.2024 De Grote Post, 20u00
Oostende
14.02.2024 30CC, Leuven 20u00